Een praktijk, een FB pagina, geen klanten? .

Je hebt een zakelijke Facebook pagina; je post regelmatig. Alleen…waar blijven de klanten dan? 

Nog niet eens zo lang geleden kreeg je je klanten via mond-aan-mondreclame. Of misschien heb jij wel een folder gemaakt of een advertentie geplaatst? Kreeg en krijg je hier veel nieuwe klanten mee?! Het resultaat van jouw drukwerk en verschijning in vakbladen valt vaak af te wachten. Of de juiste mensen jouw info zien, en of ze op dat moment wel zoekende zijn naar jouw aanbod. 

Neem dan social media. Met name de zakelijke Facebookpagina: je hebt er alle plaats en ruimte om te laten zien welke dienst of product jij in jouw assortiment hebt, welk probleem jij oplost voor je klanten, wie je bent, wat je precies doet,…. Het kost je niks…nou een beetje tijd en voorbereiding wel, maar het werkt. Netwerken vanop je luie bank. Handig! Alleen…het werkt niet altijd zo simpel en vlot.

Coaches, therapeuten, dokters,… mensen die mensen helpen, zijn ontzettend goed in wat ze doen: de problemen van anderen helpen oplossen. Deze mensen zijn super in wat ze te bieden hebben.  Alleen wat hun een beetje moeilijker valt, of soms zelfs compleet ontbreekt, is het zichzelf verkopen. Of mag ik een ‘vies’ bekeken woord schrijven? De marketing. Voilà het staat er!

Marketing wordt vaak in het vergeethoekje gedropt: te weinig tijd, geen zin, geen zicht op, en ..werkt toch niet in de sector van het zorgende.  Niet alleen bij coaches en therapeuten, bij heel wat ondernemer by the way! Via marketing zorg jij ervoor dat je de juiste mensen voor jouw praktijk aantrekt. Mensen met wie het klikt en die na een eerste kennismakings- of verkennend gesprek zonder twijfelen JA zeggen op jouw aanbod. Marketing online, via social media bijvoorbeeld lijkt dan ook een simpele en makkelijke manier om mensen tot bij jou te krijgen, voor dat eerste gesprek zeg maar. Via social media ga jij je onderscheiden van jouw concurrenten – mensen aantrekken die enkel en alleen met jou aan de slag willen, om dat wat jij te bieden hebt. Marketing- online marketing zorgt dus dat jij een blijvende stroom van klanten naar jouw praktijk trekt. Het is de motor voor jouw praktijk. Social media is daar heden te dage helemaal niet meer bij weg te denken. Mits een goed gebruik.

Ik geef je graag enkele tips die zorgen dat jij wél klanten gaat krijgen via social media. Niet van jouw eerste verschijning, neen. Maar wel heel snel bij een consequente toepassing. Lees even mee. 

Stel, iemand heeft een post van je zien passeren, is nieuwsgierig, klikt door naar je Facebookpagina én ziet meteen een kanjer van een header met de tekst “Boek hier jouw traject” met een pijltje naar de knop eronder: mail sturen. Zeg nu zelf, waarom zou die persoon dat doen? Hij of zij weet niet eens wat jij doet, welk probleem je oplost, wat jouw traject inhoudt, of jij wel de juiste hulp voor hem of haar bent, of jullie de klik hebben…Bovendien is het ook niet zo heel duidelijk wat er nu moet gebeuren. Wat vraag je in die mail? Je geeft mensen dus hier een “open opdracht”.  Wat best lastig is bij zoekende mensen en ze zeker niet motiveert – eerder afschrikt zelfs- om de stap te zetten. Wat werkt dan wel? Je geeft mensen iets. Iets gratis. Iets waarmee je vertrouwen opbouwt, je expertise laat zien. (een to-do lijst, e-book, stappenplan….) En voor ze dit gratis item krijgen, geven ze jou in ruil hun mail gegevens. Yes! Opbouwen aan je mailing adressen, daarvoor gebruik je dus je social media!

Je krijgt via Facebook heel wat opties om meteen duidelijk te maken wat jij doet en welke oplossingen je biedt voor je klanten. Dit doe je door oa de passende beschrijving van je pagina in te vullen, je kan ook bovenaan je pagina een post vast pinnen met informatie wat je te bieden hebt, je plaatst posts waarin je door linkt naar je website.  Daar ga je helder en duidelijk omschrijven –  of nog beter – laten zien wat jij te bieden hebt,… Mogelijkheden genoeg, maak er gebruik van want: als iemand op jouw pagina terecht komt, wil hij/zij zien waarvoor jij staat en hoe jij de dingen oplost, lezen en zien hoe jij in het leven staat,  jouw visie en missie aanvoelen, (h)erkenning ervaren met dat wat jij schrijft en laat weten….

Wat nog meer: mensen doen zaken met mensen. En om met jou zaken te gaan doen biedt jij jouw potentiële klant bijv. een gratis intakegesprek aan. Om te voelen of jullie elkaar wel liggen. Misschien lukt je het via deze weg om de deal af te ronden en de klant binnen te halen – ik heb een 100% -instap formule gevonden om mensen te ‘closen’. Maar ik hoor het vaak anders: dat mensen afhaken, twijfelen… Je zou dus de drempel voor die kennismakingsgesprekken ENORM moeten verlagen. Hoe doe je dat? Dat doe je  door meer van jezelf te laten zien. Zo weet een klant al of het zal klikken met jou, nog voor ze een afspraak maken. En dat scheelt…vooral tijd! Hoe?  Nou een foto kan eventueel helpen…maar niet elke foto van jezelf is geschikt om te plaatsen dus hou daar rekening mee…jezelf laten zien doe je ook door bijvoorbeeld blogs, en teksten te schrijven, of door te vloggen of een Facebook-live uit te zenden bijvoorbeeld. Het kan een wereld van verschil maken voor het aanwerven van nieuwe klanten.

Handig om weten bij het opzetten van jouw online marketing, is dat wat handige marketeer jongens en meisjes al lang geleden ontdekt hebben. Hoe  het allemaal in zijn werk gaat daarboven in ons brein. Hoe we onbewust kiezen om met jou en niet met de ander te gaan samen zaken doen. Ze hebben nl. ontdekt dat de belangrijkste spelregel van het geheel is, dat je vertrouwen opbouwt met een potentiële klant. Ik heb het nu over de Know Like & Trust volgorde, als dé 3 psychologische checks die mensen volgen voor ze ooit klant worden bij jou. Onbewust! Ik vertaal dit even naar een hapklare brok. Als mensen je niet kennen (KNOW) dan gaan ze ook niet met je aan de slag of van jou kopen. Hier komen we terug op het waarom je consistent en consequent dient te  verschijnen op social media? Stap 2 is dat mensen je beginnen te volgen, je lezen, het best wel ok vinden van wat je doet en je dan bijvoorbeeld een like geven, of misschien wel op je pagina zelf terechtkomen en dan jouw gratis ‘iets’ gaan downloaden. Stap 3 is het vertrouwen. Na een tijdje ben je niet meer weg te denken op hun dagelijkse nieuwslijn…ze zien je voorbijkomen, ze kijken er naar uit wat je te vermelden en te delen hebt, en hebben er vertrouwen in dat jij de expert ter zake bent. Pas na stap 3 bestaat de mogelijkheid dat ‘men’ inderdaad gaat besluiten om met jou in zee te gaan. Super toch!  Maar wel een werk van lange adem! 

Er zijn verschillende mogelijkheden die je kunnen helpen om het proces iets te versnellen: een funnel bouwen bijvoorbeeld, of via messenger mensen aanspreken om te kopen (al is dit een iets meer agressieve manier van ‘contact’ maken met jouw potentiële klantengroep!), maar dan spreken we meteen al van marketing voor gevorderden… Het vergt een duidelijke voorbereiding, een heldere doelstelling en een nauwgezette focus op dat wat je moet doen en waar je gedreven naar toe evolueert. Is dat niet iets voor jou? O, ja, absoluut wel! Maar niet als eerste stap. 

Dus waar leg jij vanaf vandaag jouw focus? Dagelijks posten, met een bij voorkeur zelf gemaakt en beleeft verhaal. Iets wat meer laat zien van wie jij bent, hoe jij denkt, je voelt, hoe je leeft. Tweede aandachtspuntje: Je gaat enkel en alleen professioneel verschijnen. Dat wil zeggen dat jij een correct opgemaakte post plaatst. (Jouw tool voor professionele ogende marketing? Meer weten? Klik dan even door!) Derde aandachtspunt: Je zorgt dat jij een leuk ‘iets’ hebt om gratis te downloaden. Vierde aandachtspunt: Je schrijf wekelijks een blog, maakt een vlog of verschijnt live op Facebook, en vertelt honderuit over datgene waar je veel over weet, dus over jouw expertise, je skills, dat waar jij oplossingen voor biedt, …steeds met een oog op datgene wat jouw klant nodig heeft of zoekende naar is. 

Waar wacht je op?!

Succes.

Annemiek

ps: Ken jij andere ondernemers die met deze info aan de slag kunnen? Stuur ze dan deze blog door!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten