Mama is moe?!

Al te vaak blijft het een donker iets. Waar je niet over praat. Niet durft over te praten. Je blijft dus gaan. De ballen in de lucht houden zeg maar. Tot het touwtje knapt! Instant. Niet zien aankomen. Het licht gaat uit!

De schaamte en schande die velen ervaren door het (h)erkennen van de slopende situatie waar ze zich in bevinden, maken dat het aanpakken van burn-out nog steeds kan rekenen op halve waarheden, niet volledige info en vooral…als je maar een paar dagen rust gaat het wel weer over mentaliteit. Ja, ook bij huisartsen en de therapeuten!

Niets is minder waar!

Dat je een burn-out krijgt door te hard te werken en als je dus minder werkt dat dan de burn out zomaar weggaat is dus zo’n fabel; Dit klopt voor geen meter, want doorgaans is er echt wel meer aan de hand dan een willekeurige omstaander (en ja dat kan zelfs je partner zijn!) opmerkt. Een burn-out is werk gerelateerd, en tegelijk ook persoonlijkeids gerelateerd. “Vaak is het een samenloop van omstandigheden. Het is het werk, maar bijvoorbeeld ook die verbouwing of de zorg voor kleine kinderen of nog iets anders….Ook weinig erkenning krijgen is vaak niet de valkuil (maar je merkt wel dat het gebrek aan erkenning ook in het privé leven speelt, dat dit een zware extra belasting is voor de getroffen persoon), niet weten wat er specifiek van jou verwacht wordt op de job (of thuis een moeilijke relatie hebben), reorganisaties (zware situaties privé met een serieuze impact), een impasse met een collega, problemen thuis, … kunnen allemaal mede-oorzaken zijn.”

De symptomen zijn doorgaans voor iedereen anders. En zij die de symptomen dragen zijn een expert in het verdoezelen van dat wat ze ervaren! Want zij zijn sterk en zij, vooral zij, kunnen toch nooit geen burn-out hebben?! Dat is voor de ander.
Het niet kunnen toegeven aan de duidelijke waarschuwingssignalen die je lijf je geeft, maakt dat je vaak te lang voorbij je grenzen gaat waarna je te kampen krijgt met een lastig terugkom parcours.
Wat zijn een aantal seinen? “hardnekkige hoofdpijn, extreem vergeetachtig worden, super kort lontje hebben ook thuis,  of elke dag wenend naar je werk trekken, moe zijn maar nooit verkwikkend wakker worden, lusteloos zijn, zelf merken dat je anders reageert dan anders, voelen dat je zelfvertrouwen keldert, heel vaak piekeren….,”

Persoonlijkheids-gerelateerd: het zijn vaak perfectionistische en ambitieuze mensen die een risico vormen voor een burn-out. De krachtige, vrolijke, ik-doe-dat-wel-even mensen die blijven gaan, die van detail zijn, kei-hard voor zichzelf, hoge verwachtingen hebben van alles en iedereen – vooral van zichzelf- en de ‘zorgende’ voor een ander mensen.

Allemaal kwaliteiten waar je trots op mag zijn, maar die ook in je aangezicht kunnen ontploffen als je niet af en toe de boog wat losser maakt, meer doet aan zelf-zorg, jezelf op de eerste plaats zet (ja ook voor je kids of partner) en dat je duidelijk nee-leert zeggen tegen de sociale ‘moetjes’ die je opvolgt om er toch ‘maar bij te horen’ want dat wordt van je verwacht? (is dat echt zo?!)

Nu is de burn-out hype niet zo nieuw als het wel lijkt: 25 jaar geleden waren er ook al burn-outs. Het fenomeen is, mede door de aandacht in de media, versterkt. Onze alomtegenwoordige bereikbaarheid en zichtbaarheid via laptop of smartphone heeft het ook wel in de hand gewerkt, maar nieuw is het zeker niet.”

Wat misschien wel het grootste misverstand is bij een burn out is dat deze een ‘ander’ soort depressie is! Mensen met een burn-out kunnen ook nog gewoon genieten: als ze de tijd nemen om in zichzelf te investeren en te onderzoeken wat ze leuk vinden, waarvan ze ontspannen, hoe ze anders tegen de dingen kunnen aankijken. Wat met een depressie absoluut niet het geval is. Hierdoor stuit burn-out op heel veel onbegrip. “Velen begrijpen niet dat mensen net die leuke dingen wel nog kunnen doen, maar dat het blokkeert op en met het werk. Als ze moeten presteren onder druk bijvoorbeeld. Als ze please-gedrag hebben, als ze nee leren zeggen tegen het extra werk aannemen, als de verantwoordelijkheid kunnen kaderen tot op de hoogte die nodig is…

Veranderen van werk kan op langere termijn helpen: starten met een propere en frisse lei, aangesterkt door het leerproces, wat een burn out uiteindelijk toch is, en de dingen anders aanpakken! Alleen, als je middenin een burn out zit, dan is dat zeker niet het gepaste moment om actief naar een andere job te zoeken. Het vergt best wel wat ‘actie’ van jouw kant en een gedreven begeleiding om je weerbaar, assertief en ‘anders’ denkend terug op de arbeidsmarkt te zetten;

En het werkt! Het kan! Het is! Altijd! Maar niet met een toverstaf zwaai!
Mama is moe: toegeven en accepteren dat het nu allemaal even iets minder gaat, dat je kei-hard met jezelf aan de slag bent om je sterker en meer gewapend in de wereld te zetten…het is steeds een magisch traject. Met enkel winnaars!

Annemiek
Mentor – Begeleider – Coach

ps: meer weten over stress en burn-out?
schrijf je dan in voor de gratis lezing, de workshop en de start voor jouw persoonlijk traject!

pps: de persoonlijke begeleiding loopt volgens een actief 8 stappen plan én door het aanleren van praktische tools (nlp als basis)

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten