the power of sales

The power of sales. Verkopen om jouw bedrijf te laten draaien. Verkopen van producten, pakketten, maar evengoed jouw expertise en jouw begeleiding in de markt zetten….Jouw bedrijf draait (of niet) door het al dan niet verkopen van wat jij aanprijst. Sales – verkoop- is de drijvende kracht van jouw bedrijf. Een beetje know how van hoe het allemaal werkt is dan ook mooi meegenomen.

 

Klanten komen meestal bij mij terecht met de woorden ‘jamaar ik doe niet mee aan dat  pusherig gedoe hoor!’. ‘Ik wil mensen helpen en dat werkt niet als ik ze spam en overal ga bestoken met mails enz…”

online handelen

 

Deze overtuiging zit er bij ons ingebakken. Niet gestoord willen worden. Mensen niet lastigvallen. Je ding doen…nu ik weet niet of jij het al merkte, maar we leven in een tijdperk waar high technologie het ritme van ons leven bepaalt. Of je dat nu wilt of niet. Het is een handige tool die ons heel wat gemak bezorgt, hoe jij er gebruik of mis-bruik van maakt ligt helemaal in je eigen handen. Je kunt er niet meer onderuit dat wij door internet, smartphones, ipads, online connecten, social media enz…full continu verbonden zijn met anderen, dus ook met potentiële klanten. Dit vergt een aanpassing in ons leven, als ondernemer gaat het niet eens meer over een keuze maar over een must. De stelling dat wie het hardst roept het best gehoord wordt is ook hier van toepassing. Wat zet jouw klanten aan om bij jou te kopen? Je innovatieve producten, je uitstekende service, je expertise, je prijs, … ? Uiteraard spelen deze factoren allemaal mee, maar in de overbevolkte markt van vandaag volstaan ze niet om klanten blijvend te overtuigen. Vroeg of laat komt er immers wel een concurrent die een beter product of een betere dienstverlening zal bieden. Hoe ga jij daar dan mee om? 

Alvast niet door jezelf online onzichtbaar te maken.

Belangrijk om mee te nemen is dat de meesten onder ons niet kunnen kiezen: een verkeerde keuze wordt ons van kleins af aan ingeprent, is een onoverkomelijk probleem…world shocking! Of toch niet?! NIet kunnen kiezen is een lastige waar je best zo snel mogelijk mee aan de slag gaat, komaf mee maakt zeg maar. Het zal je zeker gaan windeieren leggen. Anyway…

Mensen kunnen en willen niet kiezen. Door de angst om iets te missen of een verkeerde keuze te maken. Als ze dan ook ‘beslissen’ is dat 98% van de tijd een impuls keuze. Dus ook een impuls-aankoop. Impulsiviteit is absoluut af te raden bij het maken van zakelijke beslissingen, maar zijn goud waar voor je verkoop…

Deze impuls aankopen worden gestuurd door onze hormonen en ons ‘oerbrein’. Een oerbrein dat zich vooral focust op instant bevrediging: eten, seks, slapen,…én overleving: gevaar uit de weg gaan. (als jij doorloopt op het zebrapad als het rood is, en er komt een auto aan, dan neemt jouw oerinstinct het over en gaat je laten opzij springen – gelukkig maar) Dit is een instinct dat we hebben en waar we geen vat op hebben. Wil jij dus verkopen dat ga jij op één van bovengenoemde ‘triggers’ moeten duwen om de mensen bij jou te laten kopen, deelnemen, etc..

Dit doe je oa door je presentatie, beeld en woord, maar ook door heel expliciet deze oer-impulsen aan te wakkeren. Nu ga jij misschien even steigeren:” ja maar dat kan toch niet, is dat geen manipulatie?”  The power of sales is net een kracht om mensen waker te maken, tot actie aan te zetten op een positieve manier, waarbij ze zelf weten en vertrouwen dat de stap (in ons geval de aankoop) die ze zetten, hun leven positief zal beïnvloeden. power of sales

Verkopen is dus een emotionele aangelegenheid. Emoties die we niet eens onder controle krijgen (dus ja het gebakje en ijsje dat je perse wou, helpt misschien wel je dieet om zeep, maar je kan deze impuls echt niet onderdrukken…is een trigger tot lekker, leuk, en nodig: is dit geen goed excuus 😁 ) Nu is het wel belangrijk dat wat jij in de aanbieding hebt, echt is. Jouw ding waar jij 100% achterstaat en in gelooft. Mensen voelen meteen aan, als dat wat jij naar buiten brengt niet echt jouw ding is…dat je er onzeker over bent…dan wordt de power of sales algauw gesjoemel!

Maar we zijn krachtige ondernemers dus dat zit al snor, wat gaan we dan nog uitstralen – en ook echt zijn- naar de groep mensen die mogelijks interesse hebben in ons aanbod?

  • Het gevoel dat jij er bent voor hen: dat jij meedenkt methun ‘bezorgdheden’: Kopers voelen dat jij hun belangrijk vindt – dat jij hun belangen ter harte neemt: met ze meedenkt
  • Vertrouwen: Kopers hebben het gevoel dat ze op je kunnen rekenen; je meent wat je zegt én je maakt altijd je beloftes waar, je geeft ze ook nazorg dmv opvolging
  • Geloof: Kopers geloven dat jij de producten en de expertise hebt om je product aan te bieden..jij gaat jezelf dan ook voortdurend bij scholen om nog meer met je expertise naar buiten te kunnen komen

Als je je aan deze basis voorwaarden houdt, dan ga je merken dat je verkoop inderdaad veel meer power bevat. Mensen gaan makkelijker verkopen, met plezier, en dat is natuurlijk een meerwaarde en super voldoening gevend voor jou; En natuurlijk ga je volgens jouw eigenheid gaan werken, specifiek en uniek.  Dat maakt jouw verkoop nog meer krachtiger…

Heb je hier graag meer info over, of wil je afstemmen hoe jij anders, makkelijker en meer als ‘jou’ kan verkopen? Contacteer me vrijblijvend via mail.

Succes

Annemiek

ps: Ken jij andere ondernemers die met deze info aan de slag kunnen? Stuur ze dan deze blog door!

Heb je nog vragen, kan ik je ergens verder mee helpen? Neem gerust contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten