Ben jij een wanabe-in-ondernemen?

“Laatst organiseerde ik een event, 10 deelnemers schreven in, er kwamen er maar 3 opdagen. 7 lieten niets van zich horen. 7! Really?! Nog niet eens een mailtje of smsje dat ze er niet bij konden zijn.” Eerlijk, ikzelf heb afgelopen jaar dit ook meermaals ervaren. Vanuit mijn perceptie en filosofie dat alles een hoger doel dient, vond ik dat in eerste instantie onprettig, maar beleefde telkens fantastische momenten met de aanwezigen. Inspirerend, leuk, veel voldoening. Zij die wel aanwezig waren, waren en zijn dan ook super gelukkig met alles wat ze meenamen. En konden implementeren. Kleine groepen krijgen sowieso veel meer persoonlijke aandacht – in mijn geval op hun business- wat maakt dat ze met veel meer waarde en content naar huis gaan. Anyway.  Mijn klanten bellen of mailen regelmatig met bovenstaande opmerking: ze zijn ontgoocheld, ergens ook droevig omdat hun goede intenties niet op waarde worden geschat, beetje boos en gefrustreerd en vooral veel onbegrip. Waarom willen ze niet deelnemen terwijl ze wel ingeschreven zijn? Dus misschien zegt het iets over je aanbod, of moment van deelname, of ….Want anderen vullen ‘probleemloos’ hun zalen met 500 mensen. Moeiteloos. Wat maakt dat jij deze ervaring doorworstelt? Of zal ik beginnen met de vraag, wat maakt dat mensen zich inschrijven en dan gewoon niet afkomen? Maw. ben jij een wanabe in ondernemen, of een doorzetter?

Als jij als bedrijf-ondernemer een event organiseert, dan weet je dat wat jij te geven hebt super waardevol is. Dat mensen die deelnemen met massa’s aan inzichten en to-do’s naar buiten komen. Absoluut. Dat is ook jouw sterkte….Jij verwacht dan ook dat mensen super gelukkig zijn met dit aanbod (vaak laag geprijsd of gratis) – en dat zij gemotiveerd op je event afkomen….Alleen dat blijkt niet zo te werken. Mensen schrijven zich in. Krijgen netjes een inschrijvingsbevestiging. Moeten misschien ook betalen. Doen dat ook. Krijgen reminders een aantal dagen voor aanvang, sms op de dag zelf, en …komen toch niet af. Sturen zelfs geen tegenbericht. Hier zijn 2 stromingen aan het werk:

  • A het niet kunnen stellen van prioriteiten
  • B het lastig vinden om te kiezen in functie van een geld genererend bedrijf

 

A Prioriteiten stellen: wat is belangrijk voor jouw bedrijf? Welke inzichten heb jij nodig? Welke investeringen moet jij doen en hoe neem jij hier je verantwoordelijkheid op? Vaak zijn zo’n deelnames een paar weken vooraf afgesloten…op een moment dat ‘het wel leuk en interessant’ blijkt te zijn..alleen, dan moet je misschien wel die BBQ missen, of dat feestje, of het afzwemmen van je kid, of de premiere van een toneelstuk van je beste vriend….Als jij als ondernemer pur sang gaat denken en handelen, dan ga jij VOORALEER jij je engageert voor een deelname een quick scan doorvoeren:

  1. ben jij echt geïnteresseerd?
  2. Wat gaat het je opleveren?
  3. Kan deze datum en uur voor jou?
  4. Wat is je investering? (tijd en geld)
  5. je stemt af met je privé agenda

Als deze vragen allemaal positief beantwoord worden: dan heb je een sterke drive om aanwezig te zijn. Dan gaat al wat dan op je pad komt, wijken voor deze commitment. Ik geef je daar ook graag bij dat een commitment van 100 euro voor meer deelnemers zorgt dan ene van 15 euro….Je gaat voor deelname. En ja het kan best wel wat wringen als je plots een leuk feestje aangeboden krijgt. Of misschien zit jij in leuk gezelschap en wil jij niet zo graag vertrekken op het moment suprème. Of heb je gewoon geen zin…en denk je laat maar…..” Maar dat is  het niveau van een wanabe ondernemer. Als jij toch deelneemt dan kan jij je bijschrijven bij ed A-ondernemers. Een ondernemer met een commitment. Met de drive om ervoor te gaan. En met het besef dat er best wel wat ‘ge-offerd’ moet worden om daar te komen waar je wilt. Investment. Open minded. Leren. Netwerken ook. Beter begrijpen. Batterijen opladen. Wat je allemaal niet uit zo’n evenementen kan halen….

Als jij besluit om niet te gaan: je kat stuurt. Zonder bericht. Wat bezielt je dan op dat moment? Wat bedenk je dan? Dat je er nog niet aan toe bent om deze of gene te leren? Dat je de verplaatsing vanuit je luie zetel niet wilt maken? Welk (slap) excuus, gebruik jij om niet aanwezig te zijn? Misschien ben jij wel overtuigd dat een ondernemer ook vrije tijd en vakantie recht heeft, wat ook zo is. Maar enkel als alle commitments zijn volbracht, toch? De organisatoren die deze ‘aanvaringen’ meemaken  (ja ook ik heb me hier doorheen geworsteld en de keuze gemaakt!) moeten hier ook duidelijk een statement maken, een beslissing nemen, gaan voor wat zij willen. (higher perspective): Willen zij/jij /wij nog tijd geven en energie steken in wanabe’s? Of kiezen ze bewust voor A-players. Die echt gaan voor hun bedrijf? Commitment op het hoogste niveau?!

B Niet kunnen kiezen: bewust kiezen is lastig. Dat leren we al van kinds af aan. Door te kiezen ga je iets anders ‘missen’ en dus verlies je. Niet kiezen is een tussendoor wegje, het brengt je nergens, maar je doet ook niks fout. Maar door niet te kiezen kan je nooit verder raken met je bedrijf. Dus dat is geen optie. Blijft de vraag waarom je dan niet een bewuste keuze maakt? Mis je dan de drive? Ben je gewoon bang? Waarvoor?Om te FALEN? Of ben je dan bang voor succes? Het niet kiezen is een signaal waar het bij jouw bedrijf vermoedelijk al langer aan schort…haperingen oplevert, niet resulteert in het gewenste en vooropgestelde doel. A-players hebben geen last van keuzes maken: misschien denken ze wel eens, dat ze de volgende keer beter een andere keuze zouden nemen, dat hoort dan bij het lessen leren uit het gebeurde, n’importe: zij nemen die. Omdat het moet. Omdat het hoort bij een bedrijf hebben, groot of klein, in hoofd of in bijberoep. Niet omdat het zo plezant is. En ja soms moet je hiervoor wel een serieuze en ernstig dynamisch gesprek voeren met je inner zelf: maar éénmaal de knoop doorgehakt is het poepsimpel om te gaan voor je beslissing. Gaan dus. Kiezen voor die stappen die maken dat jouw bedrijf rendabel en stabiel wordt en blijft. Dat jij kan groeien en meer en meer genieten van dat bedrijf.

Heb je nog vragen, kan ik je ergens verder mee helpen? Neem gerust contact op.

En hoe je wel volle zalen krijgt, dat leg ik je graag uit in een volgend scrhijfsel.

Annemiek

ps: Ken jij andere ondernemers die met deze info aan de slag kunnen? Stuur ze dan deze blog door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie!

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten